Rejestracja spółki

Żyjemy w czasach gdzie przez internet możemy załatwić już prawie wszystko. Dotyczy to także rejestrowania spółki, możemy skorzystać własnie z formy internetowej ale także w tradycyjny sposób.

Jakie dokumenty musimy przygotować do rejestracji w tradycyjny sposób?

Dokumenty, które będą nam potrzebne to między innymi dowód dokonania opłat sądowych oraz za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. Dalej umowę spółki, która powinna mieć formę aktu notarialnego, oświadczenia wszystkich członków zarządu o wkład na pokrycie kapitału zakładowego przez wszystkich członków, całą listę wspólników z koniecznością podania imienia i nazwiska lub nazwy firmy oraz także liczby i wartości udziałów każdych z nich, dodatkowo można dodać adresy członków to listy wspólników oraz oświadczenia osób reprezentujących spółkę obejmujące zgody na ich powołanie. Jeżeli nie będziemy mieli tego dokumentu przy sobie podczas rejestracji – nic nie załatwimy. Gdy posiadamy komplet wszystkich dokumentów można przystąpić do rejestrowania spółki, którą dokonujesz w rejestrze sądowym.

Rejestracja spółki przez internet:

Na początku trzeba się zarejestrować w systemie eKRS. Po zarejestrowaniu wprowadzamy dane do formularza wniosku w systemie oraz niezbędnych dokumentów dotyczących rejestracji spółki (zostały one wyżej wymienione). Kolejnym krokiem jest podpisanie dokumentów – można je podpisać za pomocą podpisu elektronicznego kwalifikowanego lub podpisu Profilem Zaufanym. Nie może się odbyć bez opłat, więc również trzeba tego dokonać za pomocą systemu płatności (wpis do Krajowego Rejestru Sądowego,opłata za ogłoszenie pierwszego wpisu oraz opłata manipulacyjna operatora płatności). Na końcu następuje przesłanie wypełnionego wniosku do sądu właściwego w celu jego rozpatrzenia.

Pamiętajmy, że czas od założenia spółki do rejestracji nie może przekroczyć 6 miesięcy, natomiast jeżeli po rejestracji spółki nastąpi zmiana zgłoszenia wówczas wniosek powinien być złożony nie później w terminie 7 dni od dnia zaistnienia spółki.