Spedycja paletowa to jeden z dwóch rodzajów usług kurierskich oferowanych na całym świecie. Drugim rodzajem są usługi paczkowe, znane nam z naszych drobnych, prywatnych zakupów. Niestety, nie nadają się one do przesyłek powyżej kilkudziesięciu kg, ustępując pola spedycji paletowej.
Paleta służy do transportu towarów. Może być zrobiona z drewna lub plastiku. Jej główną zaletą jest to, że może ona stanowić podłoże dla kilku drobniejszych opakowań, które ponadto mogą być na niej piętrowane. Kolejną niezwykle przydatną cechą charakterystyczną palety jest możliwość przenoszenia jej za pomocą wózka widłowego, co ma sens zarówno w magazynie odbiorcy, jak i nadawcy.
Spedycja paletowa, jak wskazuje nazwa, musi odbywać się na paletach. W zależności od spedytora, graniczna waga powyżej której występuje obowiązek zrezygnowania ze spedycji paczkowej na rzecz paletowej to mniej więcej 30 bądź 50 kg, czasami sięgając do 100 kg.
Jakie wymiary powinna mieć paleta? To oczywiście zależy. Praca w magazynie do którego trafiają przesyłki z różnych źródeł pokazuje, że zasadniczo liczba typów palet jest… nieograniczona. Najważniejsza jest natomiast tak zwana paleta euro (EPAL), z urzędowo zarejestrowanymi i zastrzeżonymi wymiarami oraz projektem. Jej wymiary to 1200 x 800 x 144 mm, natomiast maksymalne obciążenie wynosi 1 lub 1,5 tony – w zależności od ułożenia ładunku. Można oczywiście na palecie EPAL umieścić nawet do 4 ton towaru, jednak wyłącznie statycznie – nie da się takiego ładunku przemieścić przy pomocy wózka. Spedycja paletowa w zasadzie w całej Europie uznaje EPAL za obowiązujący standard, jedynie z małymi wyjątkami.
Spedycja paletowa opiera się na systemie burta – burta. Oznacza to, że obowiązkiem kuriera jest jedynie dostarczenie przesyłki pod adres wskazany na zleceniu. W usługach paczkowych, gdzie funkcjonuje model door-to-door, kurier ma natomiast obowiązek dostarczenia przesyłki nie tylko pod bramę, lecz do rąk własnych odbiorcy. Jest to oczywiście pokierowane zwiększoną wagą tych ładunków.