Stworzenie hierarchii w przedsiębiorstwie jest jednym z najważniejszych zadań każdego przedsiębiorcy. Każdy zatrudniony pracownik musi dokładnie wiedzieć, jakie jest jego miejsce w hierarchii firmy oraz posiadać odpowiednie wynagrodzenie do zajmowanego stanowiska. Wartościowanie stanowisk powinniście rozpocząć od odpowiedzi na jedno bardzo ważne pytanie, ile jesteście wstanie zapłacić miesięcznego wynagrodzenia dla danego pracownika. Im bardziej wartościowy pracownik, tym jego wartość i pozycja w firmie powinna być wyższa. Jeśli wasz cenny pracownik nie będzie doceniany w waszym przedsiębiorstwie to nie zawaha się odejść do konkurencji, która zaoferuje mu o wiele lepsze warunki pracy.
Wartościowanie stanowisk pozwala więc stworzyć siatkę wynagrodzeń w waszym przedsiębiorstwie. Najwyższe wynagrodzenia będą posiadali pracownicy kluczowi, których wiedza i umiejętności są niezbędne do prowadzenia przedsiębiorstwa. Strata któregokolwiek z tych pracowników byłaby niesamowicie kosztowna, dlatego utrzymanie tych jednostek w firmie jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa. Co ciekawe, w dużych przedsiębiorstwach utrata kluczowego pracownika ma często negatywny wpływ na cenę akcji. Najniżej w hierarchii znajdą się pracownicy wykonujące podstawowe czynności w przedsiębiorstwie. Utrata pracownika niskiego szczebla nie będzie znacząca dla przedsiębiorstwa, dlatego wynagrodzenia tych osób pozostaną na średnim poziomie, dostosowanym do warunków panujących na polskim rynku.
Nie tylko duże przedsiębiorstwa powinny zainteresować się systematyczną aktualizacją wartościowania pracowników. Wartościowanie stanowisk przyda się również w małych, rodzinnych firmach zatrudniających kilkanaście osób. Nawet w tak małej grupie bardzo ważne jest posiadanie pewnej hierarchii, aby każdy pracownik doskonale wiedział, kto jest jego przełożonym. Według psychologów większość ludzi nie potrafi pracować samodzielnie, dlatego muszą mieć nad sobą mentora, który będzie przydzielał odpowiednie zadania, a następnie je dokładnie sprawdzał.